Dit zijn de algemene reisvoorwaarden van Travelnistas gevestigd (1185GE) Amstelveen kvk 93276443, Maart 2024
Definities
- Werkdagen: De dagen maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur, uitgezonderd erkende feestdagen, tenzij Travelnistas uitdrukkelijk aangeeft dat voor haar andere openingstijden gelden.
- Reiziger: iedereen die met de Organisator een (Reis)overeenkomst wil afsluiten wordt in deze algemene reizigersvoorwaarden aangeduid als reiziger.
- Pakketreis: een pakketreis in de zin van de wet, welke ook een groepsreis kan zijn
Verantwoordelijkheid
- Deelname aan de reizen is geheel op eigen risico. Travelnistas is niet aansprakelijk voor letsel en/of schade van enigerlei aard als gevolg van het verblijf en/of de activiteiten van de deelnemer, noch voor verlies of beschadiging van eigendommen.
- Gelet op het voorgaande adviseren wij deelnemers van de reis om zelf zorg te dragen voor een aansprakelijkheids-, annulerings-, reis- en ongevallenverzekering. Daarnaast adviseren wij u om na te gaan of uw ziektekostenverzekering voldoende dekking biedt.
- In het geval dat Travelnistas terecht aansprakelijk wordt gehouden voor door de reiziger geleden schade voor derving van reisgenot, of voor schade die de reiziger lijdt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, bedraagt de vergoeding nooit meer dan maximaal éénmaal de reissom.
- De mogelijk te vorderen schadevergoeding bij alle vormen van opgelopen lichamelijk letsel, anders dan door de reisverzekering die de reiziger heeft afgesloten gedekt, bedraagt maximaal éénmaal de reissom.
- Travelnistas draagt geen enkele verantwoordelijkheid indien de deelnemer de reis geheel, of gedeeltelijk niet kan maken bij gebrek aan of onvolledigheid van de juiste documenten. In dat geval kan geen aanspraak gemaakt worden op restitutie van de reissom.
- Travelnistas is in geen geval aansprakelijk voor verlies, beschadiging of het verloren gaan van bagage, reisbescheiden en reisdocumenten.
- Travelnistas draagt geen verantwoordelijkheid voor een vroegtijdige aanschaf van het vliegticket of het niet afsluiten van een annuleringsverzekering.
- Eventuele klachten over de uitvoering van de reis die het niveau van aan- of opmerking overschrijden, dienen onmiddellijk en duidelijk op de plaats van bestemming en/of op de plaats waar de klacht ontstond kenbaar te worden gemaakt bij de vertegenwoordiger van Travelnistas
Verplichtingen reiziger
- De reiziger dient zich als een redelijk handelend reiziger te gedragen en is verplicht alle aanwijzingen ter bevordering van een goede uitvoering van de reis Travelnistas en de Reisdienstverleners op te volgen.
- Bij niet naleving van aanwijzingen of in het geval een reiziger overlast veroorzaakt, heeft Travelnistas het recht de reiziger de verdere deelname aan de Reis of Reisdienst gedeeltelijk of geheel te ontzeggen. De reiziger heeft in een dergelijk geval geen recht op restitutie van gelden. Verdere hierdoor ontstane kosten komen voor rekening en risico van de reiziger.
- Alvorens over te gaan tot uitsluiting van deelname wordt de reiziger eerst een mondelinge of schriftelijke waarschuwing gegeven.
- De reiziger is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn gedrag, het niet nakomen van de verplichtingen in dit artikel of schade die anderszins aan hem moet worden toegerekend.
- De reiziger wordt geacht zelf zorg te dragen voor een vliegticket naar bestemming. Travelnistas adviseert de reiziger een annuleringsverzekering af te sluiten.
Totstandkoming Reisovereenkomst
- Een reis kan schriftelijk of telefonisch geboekt worden.
- De overeenkomst komt tot stand door de aanvaarding door de reiziger van het aanbod van de organisator.
- Door het betalen van het (aanbetaling) verklaart de deelnemer zich akkoord te gaan met de voorwaarden.
- Het is minderjarigen niet toegestaan om een boeking te maken.
De betaling
Garantieregeling STO Garant
Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Travelnistas gebruik van STO Garant. U kunt dit controleren via de STO Garant deelnemerspagina (www.sto-garant.nl/deelnemers).
Alle informatie over STO Garant vindt u op www.sto-garant.nl. Bij elk (reis)aanbod van Travelnistas wordt duidelijk vermeld of de garantie van STO
Garant van toepassing is. In de garantieregeling leest u wat de garantie inhoudt en welke voorwaarden van toepassing zijn. U vindt deze garantieregeling op de website van STO Garant (www.sto-garant.nl/downloads).
Indien de garantie van STO Garant van toepassing is op uw boeking, dan betaalt u de reissom niet aan Travelnistas, maar aan de derdengeldenrekening van Stichting Derdengelden Certo Escrow, een bij De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerde betaaldienstverlener. Deze stichting derdengelden waarborgt uw reissom tot na afloop van uw boeking. Wanneer diensten door financieel onvermogen van Travelnistas niet (volledig en/of tijdig) worden verleend, dan voert STO Garant de garantie uit. In de garantieregeling leest u hoe u daar in dat geval aanspraak op maakt
- Na boeken van de reis ontvang je een bevestiging van de reis en een factuur
- Een aanbetaling van 30% dient binnen 10 dagen na factuurdatum te zijn voldaan.
- Het restant van het bedrag dient uiterlijk 8 weken voor aanvang van de reis betaald te zijn. Bij boekingen minder dan 8 weken voor aanvang dient het bedrag per ommegaande volledig betaald te worden. Bij niet tijdige betaling heeft Travelnistas het recht de reservering te laten vervallen.
- Inschrijving is pas definitief na betaling van de aanbetaling of, bij aanmelding minder dan 60 dagen voor aanvang, van het volledige inschrijfgeld.
Wijziging door de reiziger en in-de-plaats stelling
- De reiziger kan tot 31 dagen voor aanvang van de reis een verzoek doen tot wijziging van de Reisovereenkomst. Organisator is niet gehouden hier gehoor aan te geven. Aan de wijziging kunnen aanvullende kosten zijn verbonden, die tijdig kenbaar worden gemaakt aan de reiziger. Indien de reiziger akkoord gaat met deze kosten zijn de nieuwe reissom en wijzigingskosten verschuldigd.
- Een verzoek tot uitstel van de vertrekdatum of een vermindering van het aantal betalende medereizigers is een (deel)annulering. Hierop is de annuleringsregeling van overeenkomstige toepassing.
- Een reiziger kan de Reis overdragen aan een andere persoon die voldoet aan alle aan de reis verbonden reizigersvoorwaarden. Dit verzoek moet uiterlijk 31 dagen voor vertrek worden ingediend bij organisator. De reiziger blijft in dat geval hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de Reissom en voor eventuele bijkomende vergoedingen, toeslagen en andere kosten die voortvloeien uit de indeplaatsstelling, waaronder wijzigingskosten.
Annulering door de Reiziger
- Annulering van de reisovereenkomst door de reiziger dient schriftelijk te geschieden.
- Als annuleringsdatum geld de ontvangstdatum van brief.
- Vanaf 70 dagen tot 28 dagen vóór de dag van vertrek: 50% van de reissom. Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 10e dag voor vertrek: 75% van de reissom.En bij annulering binnen 10 dagen voor vetrek ben je 100% van de totale reissom verschuldig.
Reisdocumenten en reisbescheiden
- De reiziger dient bij vertrek en gedurende de reis in het bezit te zijn van de benodigde geldige documenten, zoals een paspoort, visa, De reiziger dient de door Organisator verstrekte algemene informatie hieromtrent op juistheid te controleren bij instanties die daaromtrent uitsluitsel kunnen geven.
- De reiziger dient vóór de boeking van de reis te verifiëren of er voldoende tijd is om de benodigde reisdocumenten en/of visums te verkrijgen. Als de reiziger dit niet naleeft en de reiziger de reis daardoor niet of niet geheel kan maken, komen de kosten met alle daaraan verbonden gevolgen uitsluitend voor rekening van de reiziger. De reiziger heeft in een dergelijk geval geen recht op terugbetaling van de reissom.
- De reisbescheiden (reisschema, vouchers, etc.) worden uiterlijk 7 dagen voor vertrek aan de reiziger toegezonden, mits betaling van de volledige reissom heeft plaatsgevonden.
Wijziging door Organisator
- Organisator heeft het recht voor aanvang van de reis de Reisovereenkomst eenzijdig te wijzigen voor zover het niet-ingrijpende wijzigingen betreft. De reiziger wordt hier schriftelijk en op duidelijke wijze van op de hoogte gesteld.
- In geval van wijziging doet organisator de reiziger indien mogelijk een alternatief aanbod. Het alternatieve aanbod dient minstens gelijkwaardig te zijn. Indien een upgrade noodzakelijk is om de reis en/of activiteit doorgang te laten vinden (waaronder inbegrepen, maar niet beperkt tot: (a) het omzetten van een (nacht)bus naar vliegticket, of privaat transport of een hotelovernachting, (b) andere en/of extra maaltijden, (c) het verplaatsen van activiteiten, (d) extra transfers, etc.), komen alle additionele kosten voor rekening van de reiziger.
- Wijzigingen deelt Organisator zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk aan de reiziger mee, nadat zij van de wijziging op de hoogte is gesteld.
- De reiziger heeft de mogelijkheid om een wijziging te aanvaarden, dan wel de reisovereenkomst te beëindigen zonder een annuleringsvergoeding verschuldigd te zijn. Indien de reiziger van dit recht gebruik wenst te maken, dient de reiziger dit binnen 48 uur na ontvangst (langer dan 30 dagen voor vertrek) of 24 uur na ontvangst (korter dan 30 dagen voor vertrek) van het bericht over de wijziging schriftelijk bij organisator kenbaar te maken.
Annulering door Organisator
- Organisator heeft het recht de reisovereenkomst per direct op te zeggen indien sprake is van omstandigheden die van zodanige aard zijn dat verdere gebondenheid van organisator aan de Reisovereenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.
- Indien de in lid 1 genoemde omstandigheden aan de reiziger kunnen worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger. Indien de oorzaak van de annulering aan organisator kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van organisator. Indien de oorzaak van de annulering noch aan de reiziger noch aan organisator kan worden toegerekend, dragen de partijen ieder hun eigen schade.
- Organisator kan de reisovereenkomst vóór aanvang van de reis opzeggen en de reiziger alle voor de reis betaalde bedragen terugbetalen zonder een schadevergoeding verschuldigd te zijn. >Ingeval het minimumaantal deelnemers aan de pakketreis niet behaald is. >ingeval van overmacht, waaronder wordt verstaan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.
- In de bovenstaande gevallen betaalt organisator de reeds ontvangen bedragen onverwijld en uiterlijk binnen 14 dagen terug aan de reiziger. Niet vergoed worden kosten die door de reiziger zijn gemaakt voor diensten die buiten de reisovereenkomst vallen zoals inentingen, visa, aanschaf materiaal, verzekeringen en indien niet bij de reis inbegrepen de vliegreis, tickets, accommodatie, e.d.
Klachten
- Travelnistas verstrekt voor aanvang van de reis de contactgegevens in geval van nood van de organisatie en in voorkomend geval diens lokale vertegenwoordiger.
- Een tekortkoming in de uitvoering van de reisovereenkomst dient ter plaatse zo spoedig mogelijk gemeld te worden zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet de reiziger zich – in deze volgorde – melden bij: de betrokken dienstverlener, de reisleiding of, als deze niet aanwezig of bereikbaar is, bij organisator. Indien de tekortkoming niet wordt opgeheven en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis moet deze in ieder geval onverwijld worden gemeld bij organisator in Nederland.
- Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost, zorgt de reiziger voor een adequate mogelijkheid om deze in de vorm van een klacht schriftelijk vast te leggen.
- Als een klacht niet bevredigend is opgelost, moet deze uiterlijk binnen één maand na afloop van de reis (c.q. de genoten dienst) of na de oorspronkelijke vertrekdatum als de reis geen doorgang heeft gevonden, schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij organisator.
- Indien de reiziger niet aan de meldingsplicht en/of klachtrapportage heeft voldaan en de dienstverlener of organisator daardoor niet in de gelegenheid is gesteld de tekortkoming te verhelpen, zijn eventuele recht op schadevergoeding worden beperkt of uitgesloten.
- Op alle geschillen tussen de organisator en de reiziger is Nederlands recht van toepassing.
Hulp en bijstand
- Organisator is naar gelang de omstandigheden verplicht de reiziger hulp en bijstand te verlenen, indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die deze op grond van de reisovereenkomst redelijkerwijs mocht hebben.
- De reiziger is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van organisator ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.
- Deelname aan een Pakketreis en/of inbegrepen activiteiten is op eigen risico. organisator, alsmede de andere partijen betrokken bij de Reisovereenkomst, zullen de veiligheid van de reiziger zo optimaal mogelijk beschermen. reiziger blijft echter zelf verantwoordelijk voor zijn handelen.